3e week

23 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo,

de 3e week is alweer voorbij.. het gaat zo snel!

vorig weekend ben ik samen met Joëlle naar Nairobi gegaan, de hoofdstad van Kenia. Zoë was hier al, ook een huisgenootje. We gingen met de trein, deze reis duurt 5,5 uur maar is echt heel mooi. Je rijdt door het Tsavo gebied, dit is het safari gebied. We hebben nog zebra’s, apen, giraffen en olifanten gezien onderweg. Toen we aankwamen was het weer daar heel anders, het waaide harder en was bijna 10 graden kouder dan in Mombasa. We zijn even wat gaan eten en savonds zijn we uit geweest. De volgende dag zijn we Town ingegaan. De grote stad is heel anders dan in Mombasa, veel hoge gebouwen en geen blanke mensen. Je voelt alle ogen op je, maar (bijna) iedereen is wel vriendelijk. In de avond zijn we naar een bar geweest op de 11e verdieping van een gebouw. Je kon over de hele stad heen kijken, heel mooi! de volgende dag zijn we weer even naar town geweest om onze terugweg te regelen en zijn we die avond weer terug gegaan naar Mombasa.

Dinsdag 17/2 stond ik op de afdeling casualty, dit is de spoedeisende hulp. De mensen waren heel vriendelijk en wilde me alles leren. Ik mocht samen met een arts helpen bij vochtbulten verwijderen bij een baby. Het kindje had een vochtbult op haar arm en de andere in haar nek. Daarna heb ik een injectie mogen geven bij een vrouw die heel veel pijn had. Verder waren er andere dingen die dag zoals wonden verzorgen en mensen die uitgedroogd waren.

Woensdag 18/2 was een rustige dag. Toen ik binnen kwam waren ze aan het hechten. Een jong meisje was van de motor gevallen en had haar hiel open gehaald. Ze vroegen of ik ook wilde hechten maar heb vriendelijk geweigerd.. toen kwam een man met suprapubische katheter die vervangen moest worden. Toen ze de ballon leeg wilde halen kwam er geen vloeistof terug. Na meerdere keren proberen lukte het nog niet. De arts werd erbij gehaald en stak een naald in de katheter zodat de vloeistof er zo uit kon komen. Ik heb meerdere wonden verzorgd deze dag. Oa van een man die zijn pink had verloren en en een hoofdwond van een politieman die in zijn hoofd was geschoten. Op het einde van mijn dienst hebben ze nog een buikdrainage uitgevoerd.

donderdag 19/2 was het een drukke dag, er kwamen alleen mensen van politiezaken zoals ongelukken en verkrachtingen. Ik heb heel veel wonden mogen verzorgen. Er kwam ook een meisje van 15 binnen. Ze vertelde dat ze onbeschermde seks gehad heeft met een jongen op straat en nog steeds niet ongesteld was geworden. Ze hebben testen gedaan en het meisje bleek 3 maanden zwanger te zijn. Haar vader was er ook bij, hij wist niet wat hij moest zeggen. Het meisje moest later terugkomen om zonder haar vader alle details te bespreken. Helaas zat mijn dienst erop en heb ik dit niet meer meegekregen.
Dat was het weekje alweer op casualty

In de Avond zijn we nog op stap geweest, er was een danswedstrijd bezig. Het was een gezellige avond.

vrijdag zijn we naar het strand geweest, het was heerlijk weer! In de avond zijn we weer op stap geweest, deze keer naar een andere club, ook deze avond was weer gezellig. We hebben ook nog even carnaval gevierd hier, we hebben snollebollekes aangevraagd en deze had de dj opgezet. Allee Kenianen keken ons heel raar aan toen we mee gingen dansen en zingen maar het was zo gezellig! Filmpjes staan er ook in.

zaterdag heb ik lang uitgeslapen na 2 avonden op stap te zijn geweest. Toen hebben we even wat gegeten en zijn we naar moorings gegaan. Dit is een restaurant die drijft op het water, het is heel mooi. Het was karaoke avond dus hebben we natuurlijk even wat gezongen. Hierna zijn we door gegaan naar een andere club, maar we waren allemaal zo moe dat we rond 01:30 to h maar naar huis zijn gegaan.

over het algemeen een leuke week dus!
ik zet er volgend weekend weer een nieuwe blog op.

asante sana voor het lezen!

Kwaheri

1. Oma:
    23 februari 2020
    Wat een verslag weer je kunt het goed vertellen heb er weer van genoten en kijk uit naar het volgende, fijne week 💋💋xxx
  2. Marjo:
    23 februari 2020
    Lieve anouk,wat is het leuk om je verslagen te lezen.wat maak je veel mee! en naast het werk in het ziekenhuis is er nog veel te beleven voor jullie!Een fijne komende week!lieve groet .marjo &opa.
  3. Pauline Koene:
    24 februari 2020
    Jullie hebben het er druk mee daar.
    Mooie verhalen en weer veel gezien ook. Goed dat je je grenzen aangeeft, blijf dat maar doen!
    Succes!
  4. Mireille Deliën:
    24 februari 2020
    Wat leuk om op deze manier jouw ervaringen mee te mogen lezen!
  5. Antoinette:
    25 februari 2020
    Klinkt alsof je t naar je zin hebt Anouk ;-). Respect voor wat jij ziet en allemaal doet in t ziekenhuis daar, lijkt me heel wat om mee te maken. Gelukkig vindt je je ontspanning in de leuke dingen en heb je natuurlijk ook vriendinnen om je ervaringen mee te bespreken. Geniet van t mooie avontuur ! Knuffel, Antoinette
  6. Mien van Boxtel:
    26 februari 2020
    Hoi Anouk.
    O,Anouk wat maak je toch veel mee. Maar wel heel erg leerzaam.Wat geniet je toch heerlijk van deze tijd.
    Groetjes Mien.
  7. Constanze en Nicolette:
    26 februari 2020
    Hallo Anouk,
    Leuk om je verhalen te lezen! Volgens mij geniet je volop, maar moet je toch ook echt wel flink werken. Goede combinatie! Geniet nog van alles en we kijken uit naar je volgende verhalen.
    Dikke kus, Nicolette en Constanze
  8. Dorothé:
    27 februari 2020
    Zo leuk om te lezen Anouk. Interessant ook wat je allemaal mag zien en doen in het ziekenhuis. Gelukkig ook genoeg tijd om gezellig op stap te gaan. Net even je videootjes zitten kijken, erg leuk! Benieuwd naar je volgende verhalen. Alweer bijna een maand voorbij!