2e week

13 februari 2020 - Nairobi, Kenia

Hoi hoi,

de 2e week is alweer bijna voorbij dus het is weer tijd voor een nieuw verhaal.

vorig weekend zijn we naar Diani beach geweest. Dit is een heel mooi strand en wat toeristischer dan andere stranden. We hebben hier 1 nachtje geslapen. De fotos en filmpjes heb ik er al op gezet.

maandag 10/2 mocht ik op de operatiekamer stage lopen. Janelle had hier de week ervoor gelopen en was heel enthousiast dus ik was erg benieuwd. Ik werd hartelijk welkom geheten en ik kreeg kleding om aan te doen, een haarnetje en een mond-neus kapje (Foto staat er ook al op). Het was erg rustig die maandag, uiteindelijk was er om 12:15 een keizersnede. In het begin was dit even heel naar om te zien, ze maken een opening in de onderbuik en wanneer ze genoeg open hebben gesneden trekken 2 mensen tegenover elkaar aan ieder een kant aan de opening in de buik zodat deze groter word. Je hoort het “vlees” letterlijk openscheuren. Wanneer de placenta is opengesneden gaan ze met hun hele handen op zoek naar de baby, als deze eruit is word het gezichtje snel een beetje droog gedept en meegegeven aan een zuster die het kindje verder gaat verzorgen. Daarna word alles dicht gehecht en was de keizersnede gedaan.
deze ging heel erg goed, maar daarna kwam er nog een die minder goed ging. De baby lag niet goed in de buik en de moeder verloor heel erg veel bloed, haar bloeddruk was opeens 60/36 dit is ongeveer de helft van het normale. Toen de baby uiteindelijk na wat trekken eruit was gehaald ademde deze niet, de zuster die de baby meenam ging snel naar een aparte ruimte om de neus en mond van de baby uit te zuigen. Na een paar minuten begon hij dan toch te huilen. Ook met de moeder is het goed gekomen. Het was een hele leerzame dag.

dinsdag 11/2 hadden we vrij, dit was een nationale feestdag. We zijn met bijna alle huisgenootjes naar haller park geweest. Een soort dierenpark met veel loslopende dieren. Fotos staan er al op. hierna zijn we tot laat naar het strand geweest en hebben daar lekker gegeten.

woensdag 12/2 stond ik weer op de operatiekamer. Ook deze dag heb ik 2 keizersnedes meegemaakt. 1 ging weer goed maar de andere niet. Toen ze de placenta opengesneden hadden spoot het bloed in de lucht alle kanten in, heel de chirurgen zaten onder en op de vloer lag een hele grote plas met bloed. Ook huilde het kindje niet, na ongeveer 10 min na uitzuigen huilde hij pas. Ook is er die dag een biopsie genomen van de baarmoederhals, deze zag er niet goed uit volgens de chirurgen en artsen.

donderdag 13/2 was de laatste dag op de operatiekamer, ik had stroopwafels meegenomen om ze deze te laten proeven. ze vonden ze heel erg lekker! Deze dag waren er geen keizersnedes, ik heb 3 andere operaties gezien. 1 mevrouw had een open wond op haar voet en haar been, op de voet kon je haar pezen en botten zien zitten. Deze wond hebben ze schoongemaakt en het losse weefsel weggeknipt. De volgende operatie was een man die vocht in zijn balzak vasthield. Ze hebben de balzak opengemaakt en het vocht eruit laten lopen, gehecht en dat was het alweer. De laatste was een huidtransplantatie van been naar de arm. Dit was heel vet om allemaal te zien dus deze week heb ik heel veel geleerd.

aankomend weekend ga ik samen met Joëlle een huisgenootje naar Nairobi toe om daar meer van te stad te zien. In mijn volgende verhaal zal ik hier weer wat over vertellen.

1. Oma:
    13 februari 2020
    Hallo anouk,je hebt deze week flink wat mee gemaakt en ik denk ook veel geleerd maar toch ook leuke dingen gedaan kijk uit naar volgende verslag, veel liefs 💋💋
  2. Franka:
    13 februari 2020
    Wauw wat een verhaal Anouk, iets anders dan vorige week. Ik was nog nieuwsgierig of jullie de koffers weer snel terug hadden.
  3. Mien van Boxtel:
    13 februari 2020
    Hoi Anouk. Dat was een indrukwekkende week voor jou. Als ik dit zo lees. Maar wel heel leerzaam.
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt. Gr. Mien.
  4. Desiree de Beer:
    14 februari 2020
    Wauw, wat een ervaringen, top 👊🏻
  5. Judith Jansen:
    14 februari 2020
    Wat gaaf zeg om daar bij te mogen zijn, maar ook wel heel indrukwekkend lijkt me.... Ik kijk nu wel even heel anders tegen mijn keizersnede aan 😬 gelukkig heb ik er zelf niets van gezien ☺️😉
  6. Antoinette:
    15 februari 2020
    Hey kanjer, dat zijn inderdaad behoorlijke avonturen zeg. Ik weet niet of ik dat zou kunnen aanzien die keizersnede.🙈 Ik vind t maar stoer van jou. Pasgeboren babietjes lijkt me wel mooi om te zien😉

Mooie foto's van de dieren. Gelukkig heb je ook ontspanning en kun je je verhaal kwijt bij je reisgenoten. Mooi meis, op naar nóg meer avonturen, geniet ervan !

Liefs Antoinette
  7. Pauline Koene:
    16 februari 2020
    ahhh jakkes dat scheuren! dat doen ze hier niet, hier snijden ze wel in de tussentijd baby's in de wang :-S
    Ik ben benieuwd naar je Nairobi reis.
    Succes weer de komende week!
  8. Wim Boerenkamp:
    17 februari 2020
    Wat een ervaringen Anouk. Leuk om te lezen!!